Był czas, gdy freelancerzy pracowali wyłącznie z domu albo wybierali stoliki w lokalnych kawiarniach. Jednak praca w domu niesie na dłużą metę ryzyko izolacji i wyobcowania, a w kawiarni trudno o skupienie, nie mówiąc o możliwości biznesowego spotkania czy organizacji telekonferencji. Z kolei osoba, która zakłada jednoosobową działalność gospodarczą, nie ma obowiązku korzystania z osobnego biura w celu jej prowadzenia. Firma może więc zostać zarejestrowana w mieszkaniu i to ono staje w naturalny sposób jego biurem.
Domowe biuro: dlaczego jest tak dobrze, skoro jest tak źle?
Praca we własnym domu w równej mierze bywa udogodnieniem, co przekleństwem. W początkowej fazie prowadzenia firmy bądź działania jako freelancer można zachłysnąć się możliwością siadania do komputera w dresie i wykonywania symultanicznie obowiązków domowych i zawodowych. Jednak im dalej w las, tym więcej drzew – im prężniej rozwija się nasz biznes, im więcej otrzymujemy zleceń, tym bardziej paląca okazuje się potrzeba posiadania miejsca do pracy, które spełni wszystkie warunki stawiane profesjonalnemu biuru. Miejscem takim może być biurko, biurko wraz ze sprzętem, oddzielny pokój bądź salą przeznaczona dla większego zespołu – a wszystko to w biurze coworkingowym.
Coworking space, biuro coworkingowe, to przestrzeń biurowa, w której zupełnie obce osoby, zajmujące się różnymi profesjami, znajdują wspólne miejsce do pracy. Biuro, najczęściej zaaranżowane jak klasyczna open space, może dawać korzystającym z niego pracownikom nie tylko dostęp do własnych biurek, ale i sieci elektrycznej, urządzeń biurowych (drukarki, skanera, faksu), szafek na dokumenty, a także zaplecza sanitarnego i kuchennego. Bywa, że w pakiecie otrzymamy także miejsce parkingowe.
Słowem: płacąc abonament za wybraną opcję najmu, osoba decydująca się na pracę w coworku zyskuje dostęp do przestrzeni biurowej o takim samy standardzie, jak gdyby wynajmowała całe biuro, ale płaci za to znacznie mniej. Co ważne, wszystkimi formalnościami oraz prowadzeniem i utrzymaniem biura zajmuje się firma udostępniająca cowork.
Wyjść do ludzi
Biuro coworkingowe, obok dostępu do infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej albo wykonywania wolnego zawodu, daje także dostęp do ludzi – sprawia, że możemy wejść w kontakty interpersonalne w cztery oczy, a nie zdalnie, jak ma to miejsce, kiedy wykonujemy pracę z domu. Kontakt z ludźmi reprezentującymi różne branże często skutkuje nawiązaniem współpracy, wdrożeniem wspólnych projektów oraz otwarciem się całkiem nowych perspektyw dla naszej firmy. Perspektyw, których w ogóle nie bralibyśmy pod uwagę, gdyby nie osobiste kontakty z inspirującymi ludźmi.
Człowiek, który porzuca domowe pielesze na rzecz coworku, zyskuje „znajomych z pracy”, a rytm jego dnia znacznie się normalizuje. O ile w domu trudno postawić granice między zajęciami zawodowymi, a tymi wykonywanymi na rzecz rodziny – praca nad zleceniem z wirującą pralką w tle… – o tyle w biurze coworkingowym nie nastręcza to najmniejszego kłopotu: przekraczając próg biura wchodzimy w rytm pracy zarobkowej, życie prywatne przestaje się mieszać z zawodowym, znów zaczynają istnieć początek i koniec dnia pracy. To zbawienne nie tylko z uwagi na rytm dnia, ale i z uwagi na funkcjonowanie naszego mózgu – w domowym biurze siłą rzeczy uprawia się zaawansowany multitasking (wielozadaniowość), który nie służy ani pracy zawodowej, ani obowiązkom domowym.
Zalety i wady coworkingu
Przedsiębiorca, który chce wynająć biurko na jeden dzień pracy, musi liczyć się z kosztem od ok. 35 do 77 zł. Natomiast cena abonamentu na cały miesiąc waha się w przedziale od 200 do 750 zł. Warto wiedzieć, że niektóre biura coworkingowe oferują swoim klientom możliwość zarejestrowania firmy na adres coworku lub podawania adresu biura jako adresu do korespondencji. To znacznie poprawia wizerunek przedsiębiorstwa w oczach kontrahentów – zaproszenie na rozmowę do nowoczesnego biurowca jest dla potencjalnego klienta czy inwestora atrakcyjniejsze oraz o wiele bardziej profesjonalne, niż wskazanie adresu prywatnego mieszkania.
Choć w biurach coworkingowych spotykają się ludzie różnych branż i profesji – obok drobnych przedsiębiorców i freelancerów, także twórcy start-upów – administrator biura bardzo dba o to, żeby nie przeszkadzali sobie nawzajem. Innymi słowy: rodzaj pracy przesądza o tym, czy będziemy mogli podnająć przestrzeń w coworku. Koniec końców, to zwyczajne biuro, w którym zawsze panuje lekki szmer, słychać brzęczenie komputerów i przygłuszony gwar rozmów, ale nadmierny hałas nie jest pożądany.
Podsumujmy zalety pracy w biurze coworkingowym:
- możliwość obniżenia wydatków związanych z wynajęciem całego osobnego biura
- uzyskanie dostępu do profesjonalnej przestrzeni biurowej wraz z infrastrukturą, zapleczem sanitarnym i kuchennym oraz innymi benefitami w zależności od opłacanego pakietu
- możliwość zarejestrowania firmy na adres coworku lub podawania adresu biura jako adresu do korespondencji, co znacznie poprawia nasz wizerunek w kontaktach z klientami, kontrahentami czy potencjalnymi współpracownikami
- możliwość pracy wśród ludzi, nawiązywania kontaktów biznesowych, wchodzenia w nowe projekty, odnajdywania nowych perspektyw własnej firmy
- możliwość oddzielenia obowiązków domowych od zawodowych i rezygnacji z wymuszonego multitaskingu
- uregulowanie rytmu dnia pracy
- możliwość ustalenia indywidualnych warunków współpracy z operatorem/właścicielem coworku
Do wad coworking space zalicza się to, co dla wielu użytkowników stanowi jej niezaprzeczalną zaletę: najczęściej coworking spece to open space – otwarta przestrzeń biurowa, w której nie każdy umie się skupić i nie każdy czuje się komfortowo. Opłacalność coworkingu każdy przedsiębiorca musi ocenić indywidualnie. Wybór takiej opcji zależy nie tylko od profilu działalności i generowanych kosztów, ale i od preferencji każdego z nas z osobna. Pod względem czysto ekonomicznym jest to forma tańsza niż wynajem i utrzymanie biura.
Popularności coworkingu w Polsce stale rośnie, co związane jest z przemianami na rynku pracy – coraz więcej osób pracuje na własny rachunek. Nieprawdą jest, że rację bytu mają tylko biura coworkingowe w Warszawie – z powodzeniem powstają one w mniejszych i większych miastach. Według badań Global Coworking Survey w 2018 r. na świecie było 1,7 mln osób korzystających z coworków, natomiast liczba miejsc coworkingowych w roku 2018 wynosiła 19 000. Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców korzystających z tego rodzaju przestrzeni, a prognozy na 2019 r. są równie optymistyczne.